Društveno korisno učenje (DKU) , poznato i kao service learning, predstavlja pedagoški pristup koji učenicima omogućava povezivanje znanja stečenog tokom nastave s aktivnostima koje imaju za cilj unapređenje zajednice. Za razliku od društveno korisnog rada, društveno korisno učenje fokusira se na razvoj intelektualnih i emocionalnih sposobnosti učenika kroz aktivno učešće u projektima od značaja za zajednicu.
Osnovna ideja ovog pristupa je pružiti učenicima priliku da kroz praksu u zajednici primjene teorijska znanja, razviju nove vještine i postanu odgovorni građani svjesni potreba društva.
Kako se realizuje društveno korisno učenje?
Mogući su različiti oblici društveno korisnog učenje:
- Direktno učenje: učenici direktno rade sa zajednicom, npr. pomažu starijim osobama, rade s djecom ili pružaju podršku vršnjacima u savladavanju gradiva
- Indirektno učenje: učenici rade na projektima gdje je korist za zajednicu indirektna, poput prikupljanja pomoći za ugrožene ili uređenja okoliša
- Zagovaranje: kroz aktivnosti poput javnih prezentacija i kampanja, učenici koriste svoja znanja za podizanje svijesti o određenim društvenim problemima
- Istraživanje: učenici se uključuju u prikupljanje i analizu podataka, često sarađujući s organizacijama, kako bi doprinijeli rješavanju problema u zajednici
Zašto je društveno korisno učenje važno?
Društveno korisno učenje je važno ne samo za učenike nego i za širu zajednicu. DKU učenicima omogućava razvoj ključnih vještina kao što su timski rad, komunikacija i rješavanje problema, dok ih istovremeno povezuje sa zajednicom, razvijajući njihovu empatiju i svijest o društvenim izazovima. Kroz ove aktivnosti, učenici primjenjuju stečeno znanje u stvarnim situacijama, što im jača samopouzdanje i doprinosi profesionalnoj orijentaciji.
Kroz angažman mladih, zajednica dobiva podršku u rješavanju konkretnih problema kao što su ekološki izazovi, socijalne nejednakosti ili podizanje svijesti o određenim temama. Društveno korisno učenje gradi most između škole i zajednice, stvarajući prilike za saradnju i jačanje međusobnog povjerenja. Projekti realizovani na ovaj način doprinose dugoročnom razvoju zajednice, bilo kroz edukaciju, ekološke inicijative ili socijalne programe. Aktivnosti učenika često pokreću i druge članove zajednice da se angažuju u rješavanju problema, čime se dodatno povećav njihov pozitivan uticaj.
Primjer društveno korisnog učenja u Drugoj gimnaziji Sarajevo
Jedan od pozitivnih primjera implementacije društveno korisnog učenja dolazi iz Druge gimnazije Sarajevo. Učenici su obavezni da tokom srednjoškolskog obrazovanja realizuju minimalno 40 sati društveno korisnog učenja, kroz najmanje tri različita oblika, od kojih 15 sati mora biti unutar grupnog projekta.
U toku je realizacija dva grupna projekta u okviru Service action (SA):
- Movie Night (Filmska večer):
Pet učenica iz 1-1 IB odjeljenja organizovat će filmsku večer s ciljem da pored prazničnog druženja pomognu i onima kojima je pomoć najpotrebnija. Ovom prilikom bit će prikazan praznični klasik “Sam u kući”, a prikupljeni novac od prodaje ulaznica će biti doniran u dobrotvorne svrhe.
Implementacijom ovog projekta učenici i učenice će pokazati zajedništvo i solidarnost kroz druženje i činjenje dobrih djela.
- Prikupljanje novogodišnjih paketića za SOS Dječija sela:
Četiri učenice iz 1-4 IB odjeljenja aktivno rade na projektu pod nazivom “Praznici za sve” u okviru kojeg planiraju da obezbijede različite artikle za pripremu 63 paketića za djecu iz SOS Dječijih sela. U fazi su prikupljanja različitih artikala, kao što su školski pribor, igračke, slatkiši i druge korisne stvari koje će djeci donijeti radost za vrijeme praznika. Učenice su istakle da je ova akcija važan korak u promovisanju solidarnosti i empatije među učenicima, jer kroz nju uče sebe, kao i ostale učenike, kako mogu pomoći onima kojima je pomoć najpotrebnija.
Društveno korisno učenje pruža učenicima priliku da doprinesu zajednici dok razvijaju ključne životne vještine. Primjeri poput ovog iz Druge gimnazije Sarajevo pokazuju kako ovakvi projekti ne samo da mijenjaju zajednicu na bolje već i oblikuju generacije odgovornih građana spremnih da se suoče s izazovima budućnosti.