Intervju Pia Heidenmark Cook: Vremenski okvir održivosti

Pia Heidenmark Cook

Pia Heidenmark Cook je viša savjetnica u kompaniji Teneo, gdje radi s timom za ESG i održivost te savjetuje klijente o razvoju i implementaciji strategija održivosti, o njihovom uticaju na reputaciju kompanija. Prije angažmana u kompaniji Teneo, Pia je bila glavna direktorica za održivost u kompaniji IKEA, gdje je vodila razvoj i implementaciju strategije “People and Planet Positive”. Njen međufunkcionalni tim blisko je sarađivao s poslovnim sektorom na razvoju cirkularnih poslovnih modela (uključujući ponude za otkup, leasing i prodaju polovnih proizvoda), lansiranju novih održivih ponuda (poput prodaje solarnih panela u 14 tržišta) i pomaganju kupcima da žive održivije i zdravije živote. Tokom njenog mandata, IKEA je rangirana među tri najodrživija brenda, te je uspjela  odvojiti emisije ugljen-dioksida od svog komercijalnog rasta kroz cijeli lanac vrijednosti.

Pia se bavi održivošću u korporativnom sektoru više od 25 godina, a nakon odlaska iz IKEA-e pruža savjetodavne usluge iz ove oblasti kompanijama poput Bupa, MAX Burgers i Origin Materials.

Kao bivša glavna direktorica za održivost u IKEA-i, postavili ste standarde za strategiju održivosti kompanije. Koji su bili neki od najvećih izazova s kojima ste se suočili?

Postavljanje i implementacija ambicioznih strategija održivosti nosi mnoge izazove na različitim nivoima. Jedan od najtežih je vremenski okvir – mnoge teme i ciljevi održivosti su srednjoročni do dugoročni, dok poslovanje, posebno maloprodaja poput IKEA-e, funkcioniše na kratkoročnom nivou. Stoga, moramo započeti postavljanjem dugoročnih ciljeva, a zatim ih razložiti na kratkoročne ciljeve koji se lako mogu uklopiti u godišnji poslovni plan. Ovo je ključno.

Drugi izazov je što održivost dotiče sve dijelove poslovanja i odgovornost je svih. Slično lično kao i odnosi s kupcima, svaki dio poslovanja i svi procesi moraju biti usklađeni kako bi se osiguralo zadovoljstvo kupaca. To nije odgovornost samo odjela za podršku kupcima. Ipak, svi očekuju da direktor za održivost riješi sve. Stoga je ključno jasno definisati specifične zadatke za određene timove i odjele kako bi se osigurala odgovornost i postigao uspjeh.

Koje su stvari koje biste možda uradili drugačije?

Teško je to reći nakon 13 godina rada u IKEA-i. Svaki period je imao svoju fazu. Stvari koje smo uspjeli odobriti i implementirati 2021. godine ne bi bilo moguće ni predložiti 2008. kada sam počela. Uzimajući u obzir hitnost izazova održivosti,  rad na održivosti zahtijeva stalno balansiranje između potrebe za brzim promjenama i mogućnošću organizacije da se mijenja i implementira potrebne aktivnosti.

Dakle, budite jasni u vezi s krajnjim ciljem, ali znajte da ne možete sve implementirati odjednom. Puno smo vremena posvetili edukaciji i informisanju zaposlenih i menadžmenta. Gledajući unatrag, trebali smo provesti još više vremena radeći s ljudima kako bi razumjeli i prihvatili promjenu i svoju ulogu u njoj.

Šta kažete kritičarima “brzog namještaja”? Da li je moguće proizvoditi IKEA proizvode koji traju duže i ne odbacuju se tako lako?

Apsolutno je moguće, ali je to uvijek izazov imajući u vidu viziju IKEA-e “stvaranja boljeg svakodnevnog života za MNOGE LJUDE”. Ako pravimo proizvode visokog kvaliteta i trajnosti, cijena raste, a onda ih oni s nižim primanjima ne mogu priuštiti. Ali kreiranje proizvoda koji su prikladni za svrhu i koji se mogu rastaviti, popraviti, reciklirati i ponovo koristiti je moguće. To je ono što IKEA radi kroz svoje cirkularne principe dizajna – smjernice za timove za razvoj proizvoda o tome kako dizajnirati proizvode koristeći cirkularne principe dizajna.

IWAY je IKEA-in način odgovorne nabavke proizvoda, usluga, materijala i komponenti. Kakav je IWAY proces revizije i šta se može učiniti da se ide dalje?

IWAY se mnogo razvio od svog pokretanja 2000. godine. Prešao je sa pristupa kontrolne liste, gdje su ljudi odlazili u fabrike dobavljača, na alat za poslovni razvoj koji je dio načina na koji nabavna organizacija radi sa svojim partnerima. Posljednjih godina, dobavljači su također podijeljeni u grupe na osnovu njihovog nivoa performansi. Neki dobavljači su na tako visokom nivou da su postali partneri, te zajedno razvijaju pristupe održivosti jer su potpuno usklađeni s vizijom IWAY-a. IWAY se vraća unazad kada analizira lanac snadbijevanja. Počeo je sa dobavljačima prvog reda, ali danas postoji IWAY pristup i za dobavljače snadbijevanja mimo ovih prvog reda. Mislim da je IWAY svijetli primjer odgovorne nabavke u praksi i može se dalje širiti u pogledu dopiranja do još više dobavljača i usklađivanja s globalnim ciljevima održivosti.

Kako održati motivaciju za rad u održivosti, s obzirom na izazove s kojima se suočavate?

Rad na održivosti je uvijek izazovan, ali isto tako pruža ogromnu satisfakciju jer znate da radite nešto što ima smisla i može napraviti razliku. Kada imate priliku vidjeti kako strategije i projekti koje pokrećete zaista utiču na smanjenje emisija, povećanje reciklaže ili poboljšanje uslova za radnike u lancu snabdijevanja, to vas motiviše. Također, rad s timovima koji dijele istu strast prema održivosti i koji donose inovativne ideje daje dodatnu energiju i inspiraciju.

Koji je Vaš savjet za kompanije koje žele započeti svoje putovanje ka održivosti? Prvo, počnite s razumijevanjem uticaja vaše kompanije – gdje ste danas i koji su najveći izazovi i prilike. Postavite jasne ciljeve koji su usklađeni s vašom osnovnom djelatnošću i koji mogu donijeti stvarne promjene. Održivi razvoj ne može biti samo “tick-box” vježba – mora biti ugrađen u poslovnu strategiju. Drugo, budite transparentni. Čak i ako ne radite sve savršeno, dijelite svoj napredak, izazove i lekcije. Ljudi cijene iskrenost i posvećenost. I konačno, nikada nemojte zaboraviti da održivost nije samo odgovornost jednog odjela – to je timski rad cijele organizacije.

Intervju je objavljen 11. jula 2023. godine i preuzet je sa stranice https://www.regenerationjournal.org/the-time-horizon-of-sustainability-an-interview-with-pia-heidenmark-cook/

Fotografija: https://competentboards.com/faculty/pia-heidenmark-cook/