Poštivanje ljudskih prava u kompanijama

Kompanije su pod sve većim pritiskom da pokažu da poduzimaju mjere za otkrivanje, suzbijanje i ispravljanje nedostataka u primjeni ljudskih prava kroz svoje poslovanje i lance dobavljača. Kao rezultat toga, mnogi razmišljaju da li bi trebali usvojiti namjenske politike ljudskih prava kako bi ispunili regulatorna očekivanja i očekivanja interesnih grupa. Segment ljudskih prava potpada pod “S” dio ESG-a. Velikim organizacijama može biti izazov da prouče sve ESG podatke u više jurisdikcija kako bi na zadovoljavajući način pratile, upravljale i izvještavale o poštivanju ljudskih prava.

Nove EU direktive sa fokusom na ljudska prava

Prema Direktivi EU o izvještavanju o korporativnoj održivosti (CSRD), skoro 12.000 velikih kompanija koje ispunjavaju zakonski prag morat će objaviti informacije vezane za okoliš, društvene rizike, tretman zaposlenih, ljudska prava i borbi protiv korupcije i mita. Direktiva EU o dužnoj pažnji za održivo poslovanje (CSDDD) usvojena u junu 2024. godine izvršit će dodatni pritisak na kompanije u dijelu poštivanja ljudskih prava. Uredba će staviti direktnu odgovornost na uprave da osiguraju usklađenost, te će omogućiti regulatorima da nametnu novčane sankcije do 5% ukupnog prometa kompanije. Uredba će se primjenjivati ​​i na kompanije koje nisu članice EU, a koje posluju u Evropi ako imaju više od 1000 zaposlenih i promet od 450 miliona eura ili više.

Neke evropske zemlje takođe imaju svoje zakonodavstvo u vezi sa obavezama kompanija da izvještavaju o rizicima vezanim za ljudska prava. Britanski Zakon o modernom ropstvu iz 2015. zahtijeva od kompanija da dostave izjavu o tome jesu li procijenile da li bi moglo biti potencijalnih slučajeva ropstva u njihovom poslovanju i lancu dobavljača. Francuski zakon na ovu temu primorava velike kompanije da uspostave plan za provjeru, mapiranje i sprječavanje mogućih zloupotreba u svojim lancima dobavljača. Njemački Zakon o korporativnoj dužnoj pažnji u lancima snabdijevanja definiše pravila za kompanije da spriječe kršenja ljudskih prava (ovi zakoni će se u narednom periodu uskladiti sa CSDDD).

Situacija u BiH u dijelu poštivanja ljudskih prava u privredi

Transparentna komunikacija u kompanijama

Kako bi se osiguralo da kompanije prijavljuju slučajeve kršenja ljudskih prava i tretiraju ih na odgovarajući način, moraju imati uspostavljene otvorene i transparentne linije komunikacije. Za razliku od drugih oblasti zakona, sa jasnim regulatornim smjernicama i strogim standardima, korporativno poštivanje ljudskih prava može biti kompleksnije za praćenje. Na primjer, ako dobavljač prekrši standard ljudskih prava, kompanija može prekinuti poslovanje sa tim dobavljačem. Međutim, regulatori sve više očekuju od kompanija da u okviru svojih ESG aktivnosti rade sa takvim dobavljačima na rješavanju tog problema, te na osvještavanju i edukaciji na temu zaštite ljudskih prava u kompanijama.