Da li je održivo avionsko gorivo primjenjivo u praksi?

Avioni sagorijevaju značajne količine kerozina odnosno goriva koje emituje CO₂, azotne okside (NOₓ), vodenu paru i čađ. Ove emisije se oslobađaju na velikim visinama, gdje imaju dodatni efekat na atmosferu zbog specifičnih reakcija u gornjim slojevima troposfere. Ovi faktori čine avio-industriju odgovornom za oko 2-3% ukupne globalne emisije CO₂, a taj procenat se povećava usljed konstantnog rasta broja putnika i letova. 

Mlazno gorivo sadrži mnogo energije za svoju težinu i upravo ta gustina energije omogućava komercijalni let. Danas ne postoje druge održive opcije za brzi transport grupa ljudi na veoma velike udaljenosti, tako da je čovječanstvo ovisno o ovoj vrsti goriva u avijaciji. S obzirom da se očekuje da će se avioindustrija udvostručiti na preko 8 milijardi putnika do 2050. godine, od suštinske je važnosti da se djeluje na smanjenju emisija ugljika iz zrakoplovstva. Jedno od mogućih rješenja u budućnosti je i SAF – održivo avionsko gorivo.

Šta je SAF?

Održivo avionsko gorivo (SAF) proizvodi se od održivih sirovina i vrlo je slično tradicionalnom fosilnom mlaznom gorivu. Upotreba SAF-a rezultira smanjenjem emisije ugljika u poređenju sa tradicionalnim mlaznim gorivom. Sirovine koje se mogu koristiti za SAF su ulje za kuhanje i druga nepalmina otpadna ulja životinja ili biljaka, čvrsti otpad iz kuća i kompanija (ambalaža, papir, tekstil, ostaci hrane koji bi inače otišli na deponiju ili spaljivanje). Drugi potencijalni izvori uključuju šumski otpad, kao što je otpadno drvo, brzo rastuće biljke i alge. 

SAF se može miješati u različitim razinama sa standardnim vio gorivom, uz ograničenja između 10% i 50%, ovisno o sirovini i načinu proizvodnje goriva. Analize pokazuju da je korištenjem ove vrste goriva moguće smanjenje emisija ugljika do 80%, ovisno o održivoj korištenoj sirovini, načinu proizvodnje i lancu snabdijevanja aerodroma. Međutim, s druge strane, eksperti također argumentuju da prosto nema dovoljno održivih sirovina za proizvodnju održivog avionskog goriva kako bi se zadovoljile potrebe avio industrije. 

Primjena SAF-a u praksi

Prema Međunarodnoj organizaciji civilnog zrakoplovstva (ICAO), više od 360.000 komercijalnih letova koristilo je SAF na 46 aerodroma, uglavnom u Sjedinjenim Državama i Evropi.

SAF je trenutno skuplji od tradicionalnog fosilnog mlaznog goriva. Kako tehnologija bude napredovala, ova vrsta goriva će postati efikasnija i jeftinija. Povećanje njegove proizvodnje zahtijeva fokus i ulaganje u istraživanje, razvoj i komercijalizaciju poboljšanih proizvodnih tehnologija i inovativnih održivih sirovina.

Na individualnom nivou, neke avio-kompanije sada pružaju putnicima i korporativnim klijentima opciju da prilikom kupovine avio karte finansiraju korištenje SAF-a kako bi se smanjile emisije CO2, što također predstavlja korak naprijed u pojedinačnom doprinosu smanjenja emisija stakleničkih plinova.