Do sada ste sigurno čuli za emisije opsega 1, 2 i 3. Sve su to različite kategorije koje se koriste za mjerenje emisija koje proizvodi kompanija kako bi im pomogle da bolje razumiju, mjere i smanje svoje emisije u budućnosti. U ovome tekstu ćemo objasniti šta su to emisije opsega 4 , kako se razlikuju od emisija opsega 1, 2 i 3 te kako bi emisije opsega 4 mogle biti korisne za kompanije koje žele unaprijediti svoju održivosti i ispuniti nove klimatske ciljeve.
Prije nego što krenemo sa pojašnjenjem pojma emisije opsega 4, kratko ćemo se prisjetiti na to šta su emisije opsega 1, 2 i 3.
1. Opseg 1 – emisije koje kompanija direktno stvara.
2. Opseg 2 – indirektne emisije koje kompanija uzrokuje
3. Opseg 3 – emisije koje nastaju iz aktivnosti koje se događaju izvan kompanije
Emisija opsega 4 je novi termin predstavljen od strane World Resources Institute. Odnosi se na smanjenje emisija koje se dešavaju izvan lanca vrijednosti ili životnog ciklusa proizvoda – što se također često naziva izbjegnutim emisijama.
Emisije opsega 4 definisane su kao smanjenja emisija stakleničkih plinova do kojih dolazi izvan životnog ciklusa proizvoda ili lanca vrijednosti, ali kao izravan rezultat korištenja tog proizvoda/usluge.
Ako kompanija proizvodi energetski učinkovit uređaj, emisije koje potrošači uštede korištenjem ovog uređaja, umjesto manje učinkovitog modela, smatraju se emisijama opsega 4. Ovaj koncept proširuje granice obračuna ugljika izvan izravnih i neizravnih emisija kompanije kako bi uključio širi, pozitivni utjecaj njenih proizvoda i usluga na okoliš.
Primjeri emisije opsega 4
Sa energetski efikasnijom baterijom koju ima novi iPhone korisnik će smanjiti potrebu za čestim punjenjem telefona a što će na kraju smanjiti potrošnju električne energije i emisije tokom vremena.
Kada popularni događaji, poput Fashion Week-a, odluče da taj događaj organizuju virtuelno smanjit će se količina potencijalnih emisija koje bi nastale usljed putovanja gostiju na mjesto održavanja modne revije ili događaja.
Radnici koji rade od kuće često proizvode manje emisija izbjegavajući korištenje vozila za dolazak na posao, održavajući sastanke virtuelnim putem i slično.
O emisijama opsega 4 možemo razmišljati na isti način kao i o nekome ko pokušava zadržati težinu – dok je praćenje šta i kako osoba jede važno, dopunjavanje drugim aktivnostima kao što su bavljenje sportom i odlazak u teretanu sigurno će osobi pomoći u ostvarenju ciljeva.
Iako trenutno ne postoje obavezni zahtjevi za izvještavanje o ovim emisijama, mjerenje može biti korisno i za pojedince i za kompanije koje žele smanjiti svoje emisije, unaprijediti svoje napore za održivost i ispuniti svoje klimatske ciljeve.
Izazov u pokušaju izračunavanja emisija opsega 4 u poređenju sa emisijama drugih opsega je u tome što emisije opsega 4 zapravo nisu proizvedene – to je kao pokušaj mjerenja procjene nečega.
U konačnici, mjerenje scope 4 emisija zahtijeva više truda nego mjerenje emisija kao što su one iz opsega 1 i 2. Međutim, to ne znači da je mjerenje opsega 4 nemoguće. Zapravo to je vrijedna klimatska strategija koju kompanije koje žele smanjiti emisije i postati održivije trebaju implementirati u svoje poslovne modele.
I dalje je važno razumjeti, mjeriti i smanjivati emisije opsega 1, 2 i 3. Kompanije koje odluče mjeriti i razumjeti svoje izbjegnute emisije (opseg 4) mogle bi sebi pomoći da brže postignu svoje ciljeve smanjenja emisija dok istovremeno stiču interes i povjerenje novih kupaca i investitora koji bi mogli dodatno unaprijediti njihovo poslovanje.