Bacanje hrane istovremeno predstavlja kako moralni tako i ekološki problem, a brojke su zabrinjavajuće i u pogledu korištenja resursa za proizvodnju hrane. Transparentno izvještavanje o količinama otpada od hrane je ključno za identifikaciju područja za poboljšanje i postavljanje ciljeva za smanjenje otpada. Rješavanje problema otpada od hrane zahtijeva zajedničke napore i promjene u ponašanju na svim nivoima društva. O ovoj vrlo aktuelnoj temi razgovarale smo sa Vilmom Tunjić Juzbašić, direktoricom Mozaik ESG Solutions u Fondaciji Mozaik, koja je dala konkretan i sveobuhvatan uvid u ovu tematiku.
Kada govorimo o ESG-u, gdje se otpad od hrane uklapa u ovaj koncept?
Bacanje hrane predstavlja ozbiljan globalni problem s ekološkim, socijalnim i ekonomskim posljedicama. Prema izvještaju programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP), pod nazivom Izvještaj o indeksu otpada od hrane za 2024. godinu, godišnje se baci oko 931 milion tona hrane. Pored snažne S (društvene) komponente, odnosno moralnog problema, s obzirom na to da milioni ljudi širom svijeta gladuju, izuzetno je izražena i ekološka problematika. Bacanje hrane s ekološkog aspekta ima dvostruku problematiku, jednu u pogledu resursa koji se potroše da bi se hrana proizvela, a drugu zbog negativnih ekoloških posljedica koju izaziva hrana bačena na otpad. Brojke su zabrinjavajuće kada se uzme u obzir da se za proizvodnju hrane koja se ne konzumira potroši 22% ukupne svježe vode, iskoristi 16% obradivog zemljišta i emitira 6,1% stakleničkog plina. Procjenjuje se da se zabrinjavajućih 38% hrane ne proda i ne pojede, a da 33% završi na otpadu čime se emitira značajan postotak metana kao opasnog stakleničkog plina.
Kompanije u BiH koje se bave proizvodnjom, distribucijom ili prodajom hrane i pića, bi značajno mogle poboljšati svoju ESG strategiju kada bi više donirale hranu i piće pred istek roka, a manje bacale i uništavale. Od sredine 2023. godine, ukidanje PDV-a na doniranu hranu svim tim kompanijama sada značajno pojeftinjuje i samo doniranje.
Kako možemo smanjiti otpad od hrane?
Izvještaj o indeksu otpada od hrane za 2024. godinu naglašava potrebu da zemlje počnu da mjere i smanjuju otpad od hrane kako bi ispunile Cilj održivog razvoja UN-a 12.3, a koji podrazumijeva da se prepolovi globalni otpad od hrane po glavi stanovnika do 2030. godine. Prevencija bacanja hrane zahtijeva koordinirane napore na svim nivoima društva. Prva mjera je edukacija i podizanje svijesti o važnosti smanjenja otpada hrane. Kampanje koje educiraju javnost o pravilnom planiranju obroka, skladištenju hrane te korištenju ostataka mogu značajno smanjiti količinu hrane koja se baca. Inovativne tehnologije, također igraju ključnu ulogu u prevenciji otpada. Pored toga, regulatorne mjere kao što su poreske olakšice za kompanije koje doniraju višak hrane mogu potaknuti donacije umjesto bacanja.
Primjeri iz Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva mogu poslužiti kao inspiracija za prevenciju otpada hrane. Iako su brojke za UK još uvijek visoke, ova zemlja je ostvarila značajan napredak. UK je prva zemlja koja je prešla pola puta ka ispunjenju SDG cilja 12.3, koji predviđa da se otpad hrane prepolovi do 2030. godine. Ovaj uspjeh je dobio počasno priznanje u izvještaju Champions 12.3 Food Loss and Waste: 2020 Progress Report. Između 2007. i 2018. godine, UK je smanjila svoje nacionalne nivoe otpada od hrane za 27%.
Ključ uspjeha u UK bila je posvećenost supermarketa i prehrambene industrije, dok su edukativni programi za potrošače, uključujući kampanju Love Food, Hate Waste, također igrali važnu ulogu. U EU, Europska komisija je objavila jasne smjernice za obavezno izvještavanje o nivou otpada hrane od strane država članica. Predloženi su obavezujući ciljevi na nivou EU za smanjenje otpada hrane, što će pomoći zemljama da se fokusiraju na ispunjenje cilja održivog razvoja 12.3, koji predviđa da se prepolovi gubitak i otpad od hrane do 2030. godine.
Da li imamo podatke na ovu temu kada pričamo o Bosni i Hercegovini?
Bosna i Hercegovina se suočava s izazovima u vezi s otpadom od hrane, slično kao i mnoge druge zemlje. Prema podacima Agencije Ujedinjenih nacija, u BiH se godišnje uništava i baca oko 400.000 tona hrane. Uzimajući u obzir da jedan obrok u javnoj kuhinji teži oko 2 kg, dolazimo do podatka da se godišnje baci do 280 miliona obroka. Kompanije koje se bave prodajom i distribucijom hrane unište jednu trećinu hrane (140.000 tona), dok preostale dvije trećine bačene hrane predstavlja otpad iz domaćinstava i pojedinaca. Razlozi za to su nedovoljna infrastruktura za sakupljanje i distribuciju viška hrane, nedostatak svijesti o problemu otpada hrane, te nedovoljna podrška za inicijative koje bi smanjile otpad hrane. Nedostatak sistemskog pristupa i koordinacije između različitih sektora dodatno otežava rješavanje ovog problema. Međutim, postoji značajan potencijal za poboljšanje, kroz implementaciju ciljanih mjera i politika. Fondacija Mozaik je jedan od osnivača Filantropskog foruma koji se bavi sistemskim rješenjima, u cilju građenja perspektivnijeg društva naše države.
Koje aktivnosti sprovodi Fondacija Mozaik po pitanju smanjenja otpada od hrane i povećanja doniranja hrane?
Snažno promoviramo “Doniranje hrane kao dio ESG strategije kompanije” i pod tim nazivom smo održali značajnu konferenciju u aprilu 2024. godine u Sarajevu, na kojoj je učestvovalo više od 70 kompanija. Ovaj događaj je dio kontinuiranih napora da se poveća broj donacija hrane, kojoj prijeti istek roka. Fondacija Mozaik se ističe kao ključni zagovornik kampanje “Niko gladan, niko sam”, kroz koju smo u junu 2023. godine uspjeli postići ukidanje PDV-a na doniranu hranu, blizu isteka roka, u BiH. Ova pobjeda predstavlja temeljni korak ka povećanju donacija javnim kuhinjama i prema smanjenju otpada od hrane na nacionalnom nivou. Doniranje hrane ima ključnu ulogu u ESG strategijama, pri čemu socijalna/društvena (S) komponenta doprinosi borbi protiv gladi, dok okolišna (E) komponenta dodatno dobiva na značaju s obzirom na uštedu resursa kao što su električna energija i voda, koje se inače značajno potroše u procesu proizvodnje. Osim toga, smanjuje se i količina otpada, te emisija metana na odlagalištima otpada.
Mozaik ESG Solutions predano radi na promociji doniranja hrane, direktnim posjetama kompanijama koje su ključni igrači u prehrambenoj industriji, kao i razvijanjem i provođenjem ciljanih kampanja koje podižu svijest o važnosti doniranja hrane, te potrebi za uključivanjem prehrambene industrije u smanjenje otpada od hrane. Naš tim kontinuirano radi na izgradnji i održavanju mreže kontakata, koji su ključni za širenje utjecaja naše inicijative i postizanje dugoročnih promjena u ponašanju i politikama.