Ove sedmice Evropsko vijeće je donijelo uredbu kojom se pojednostavljuje i jača EU Mehanizam za graničnu prilagodbu emisija (CBAM), a koja je dio zakonodavnog paketa poznatog kao „Omnibus I”.
Cilj je smanjiti regulatorno i administrativno opterećenje, kao i troškove usklađivanja za kompanije iz Evropske unije, posebno mala i srednja preduzeća. Klimatske ambicije na kojima se temelji CBAM ostaju nepromijenjene te će i dalje biti obuhvaćeno oko 99 % ugrađenih emisija uvezene robe u okviru CBAM-a.
Glavni elementi Uredbe
Izmjenama se trenutni prag, kojim se iz CBAM-a izuzima roba zanemarive vrijednosti, zamjenjuje novim de minimis pragom utemeljenim na masi, prema kojem se pravila o CBAM-u neće primjenjivati do razine od 50 tona uvozne robe po uvozniku godišnje.
Očekuje se da će zahvaljujući toj mjeri iz CBAM-a uglavnom biti izuzeta mala i srednja preduzeća te pojedinci koji uvoze male ili zanemarive količine robe obuhvaćene Uredbom o CBAM-u.
Dodatno, izmjenjenom Uredbom će se izbjeći bilo kakvi poremećaji za uvoznike početkom 2026. dok čekaju registraciju u okviru CBAM-a. Uvoz robe u okviru CBAM-a bit će dopušten, uz ispunjavanje nekoliko uslova, a do registracije uvoznika u okviru CBAM-a.
Uredba sadrži i nekoliko drugih mjera za sve uvoznike robe obuhvaćene CBAM-om koje se odnose na: postupak ovlaštenja, postupke prikupljanja podataka, izračun emisija, pravila verifikacije i izračun financijskih obveza ovlaštenih CBAM deklaranata.
Podsjećanja radi, jedna od okolišnih direktiva koju je usvojila Evropska unija, a koja se odnosi na zemlje koje nisu dio EU, jeste i CBAM – Mehanizam za graničnu prilagodbu emisija/ Carbon Border Adjustment Mechanism. Naime, od 01.10.2023. godine (Uredba 2023/956) ovaj Mehanizam je uveden s ciljem smanjenja emisija ugljika, određivanja pravedne cijene ugljika emitovanog tokom proizvodnje robe s visokim emisijama ugljika uvezene u EU i poticanja čišće industrijske proizvodnje primjenom metodologije za izračun ugrađenih emisija. Mehanizam se provodi u fazama i usklađen je s postupnim ukidanjem dodjele besplatnih emisijskih jedinica koje su utvrđene u sistemu EU-a za trgovanje emisijama (ETS). Bosna i Hercegovina još uvijek nema uspostavljen ETS, a njegovim uspostavljanjem do 2026. godine bio bi zaustavljen odliv novca koji bi se mogao koristiti za modernizaciju bh. pogona s ciljem smanjenja CO2.