Digitalni pasoši proizvoda su inovacija koja mijenja način na koji proizvodimo, koristimo i zbrinjavamo proizvode. Ovaj alat, uveden Uredbom (EU) 2024/1781, ima ključnu ulogu u tranziciji prema održivijoj i cirkularnoj ekonomiji u Evropskoj uniji.
Što su digitalni pasoši proizvoda?
Digitalni pasoš proizvoda je elektronski dokumenat koji pruža ključne informacije o proizvodu. Namijenjen je potrošačima, proizvođačima, servisnim centrima i kompanijama koje se bave reciklažom kako bi se omogućila transparentnost tokom cijelog životnog ciklusa proizvoda.
Pasoš sadrži podatke o:
- Sastavu proizvoda: informacije o korištenim materijalima.
- Popravcima i održavanju: upustva za popravak i dostupnost rezervnih dijelova.
- Recikliranju: smjernice za pravilno zbrinjavanje i recikliranje proizvoda.
- Uticaju na okoliš: podatke o ugljičnom otisku i energetskoj učinkovitosti.
Glavni cilj uvođenja digitalnih pasoša je podržati održivost kroz:
- produženje životnog vijeka proizvoda omogućavaju lakši popravak i ponovnu upotrebu proizvoda.
- smanjenje otpada pružanjem jasnih smjernica za recikliranje.
- povećanje transparentnosti na način da potrošači dobivaju informacije koje im omogućavaju donošenje odluka o kupovini na bazi sveukupnih informacija o proizvodima.
- unaprjeđenje proizvodnih praksi na način da su proizvođači potaknuti dizajnirati proizvode koji su dugotrajniji i održiviji.
Kada i za koga su obavezni DPP?
Obavezna primjena digitalnih pasoša započinje 19. jula 2025. godine. Iako će se njihovo uvođenje odvijati postupno, prvo će biti obavezna za industrije s najvećim uticajem na okoliš, poput:
- elektroničkih uređaja (pametni telefoni, kućanski aparati),
- automobila i njihovih baterija,
- tekstila i namještaja.
Kako funkcionšu digitalnu pasoši?
Proizvođači pohranjuju podatke o proizvodima u digitalnu bazu kojoj korisnici mogu pristupiti putem QR koda, NFC čipa ili sličnih tehnologija. Podaci su dinamični i mogu se ažurirati tokom životnog vijeka proizvoda, primjerice dodavanjem novih smjernica za recikliranje ili popravak. Iako su trenutno usmjerene na ekološki segment, digitalni pasoši otvaraju vrata za širu primjenu u budućnosti. Mogli bi uključivati informacije o ljudskim pravima i etičkim praksama u lancima opskrbe, čime bi postali sveobuhvatan alat za praćenje ESG kriterija.
Digitalni pasoši proizvoda ključni su korak prema održivijoj ekonomiji, koja favorizuje cirkularnost, smanjenje otpada i potiče odgovornu potrošnju. EU ovom inicijativom postavlja temelje za globalnu transformaciju proizvodnih i potrošačkih praksi, podržavajući svijet u kojem proizvodi ne samo da služe svojoj svrsi, već doprinose očuvanju planeta.