Edukacija tržišta i otvorenost prema inovacijama ključni za uspjeh

Nermina Terzić je konsultantica sa dugogodišnjim iskustvom u savjetovanju energetskim kompanijama koja već godinama živi i radi u Švicarskoj. Iz svog iskustva vjeruje da uspjeh čini izgradnja dugoročnih odnosa saradnje i lojalnosti, da su edukaciju tržišta i otvorenost prema inovacijama ključne za uspjeh, a po pitanju ekoloških izazova vjeruje da je moguće postići ravnotežu.


Šta smatrate najizazovnijim aspektima u energetskoj efikasnosti i održivosti s kojima se kompanije danas suočavaju?

Energetika je oduvijek bila vrlo atraktivan i zanimljiv sektor, uvijek otvoren za inovacije i rekla bih, od presudne važnosti za globalna tržišta. Svjesni važnosti sektora, moramo biti svjesni odgovornosti koju on nosi sa sobom i biti otvoreni za inovacije. Energetska efikasnost i ciljevi održivosti važan su dio strategije svakog ozbiljnijeg poduzeća. Ono sa čime se gotovo svakodnevno suočavamo na tržištu jeste manjak informacija, manjak resursa i neadekvatan pristup na više razina. 

Očekuje se da će CBAM biti u potpunosti uspostavljen od 2026. godine. U početku će se primjenjivati na proizvode s visokim rizikom emisije ugljika što uključuje i proizvodnju električne energije. Obzirom da ova regulativa obuhvata i kompanije iz BiH možete li nam reći kako pomažete kompanijama da prilagode svoje poslovanje evropskim regulatornim zahtjevima, poput CBAM-a?

Novi trendovi moraju biti podvrgnuti zakonskim regulativama, u svrhu zaštite pravedne tržišne utakmice, ali i u svrhu informiranja i pružanja mogućnosti različitim poduzećima da se pozicioniraju i da neometano obavljaju svoje djelatnosti. Kao bivši diplomat i trenutno konzultant u sektoru energetike, moja ekspertiza i misija je pružanje informacija s obje strane stola svojim klijentima, u svrhu razumijevanja tržišta, pripreme za opcije financiranja i pozicioniranje na tržištu. 

Na koji način pomažete kompanijama da analiziraju isplativost ulaganja u obnovljive izvore energije?

Vjerujem u strateški pristup. Kombinacija networkinga, informacija iz svijeta energetike, povezivanje sa institucijama. Kao konzultant, trudim se svojim klijentima pružiti sve dostupne informacije, a informacija je danas valuta. Uvijek je potrebno predstaviti 2-3 scenarija, na kraju dana, menadžment je taj koji donosi zadnju odluku. Vjerujem u izgradnju dugoročnih odnosa suradnje, jer na taj način gradimo naš odnos, lojalnost i kreiramo strategiju. Na kraju toga, uspjeh je logična posljedica. 

Švicarska ima visoke standarde održivosti. Kako to utiče na pristup i strategije koje razvijate za svoje klijente? 

Švicarska je poznata kao zemlja koja ima visoke standarde u svakom segmentu, pa tako i u području enegetike i održivosti. Živim u „sustainable hub of Europe“, u Cirihu, zaista sam na izvoru informacija ali i kontakata iz različitih dijelova svijeta. Iz mog iskustva, rekla bih da je najvažnije shvatiti na kojoj razini razvoja i u kojoj životnoj fazi je moj klijent, tj. njegovo poslovanje. Svako poduzeće ima svoj individualan put i timeline i u kontekstu toga savjetujem o daljnijm koracima. Ono što je zajedničko svima jest da je potrebno pratiti trendove u svijetu održivog razvoja. UN ciljevi održivog razvoja nisu izbor, već strateški prioritet za poduzeća širom svijeta. Globalni inovacijski index 2024. još jednom je uvrstio Švicarsku na listu top 5 zemalja, uz Švedsku, Singapur, SAD i UK. Švicarska je 2017. godine proglašena  jednom od 5 zemalja koje će postići ciljeve održivog razvoja do 2030., odmah iza Skandinavskih zemalja. 

Kako se tehnologije poput AI-a koriste u energetskoj efikasnosti i kako ih primjenjujete u svojim projektima?

Nalazimo se u trenutku zelene tranzicije, digitalne transformacije i u tome kontekstu tehnologije AI (umjetne inteligencije) čine okosnicu samog procesa. U budućnosti možemo očekivati sve veću zastupljenost AI tehnologija u energetici. Podržavam sve što nam olakšava poslovanje, štedi dragocjeno vrijeme, ali ne ugrožava ljudski faktor i tržišnu ravnotežu. Sukladno potrebama svojih klijenata, pripremam ih i vodim kroz tranziciju energetike, digitalizacije i AI poslovanja. 

Šta je, prema Vašem mišljenju, budućnost energetskog menadžmenta u poslovanju? Da li očekujete da će postati još složeniji s obzirom na ekološke izazove?

Vjerujem da tvrtke koje najbolje provode promjene, su upravo one koje razvijaju koorporativnu strategiju za rast i profitabilnost. Potrebno je biti inovativan u ponudi svojih usluga i proizvoda, jer se na taj način stvaraju nove vrijednosti. Gledajući ekološke izazove, mislim da smo još uvijek u dobroj ravnoteži. Situacija nije najbolja, povijesno gledano, ali naša tehnologija i znanje omogućavaju nam da se dobro nosimo sa trenutnom krizom. 

Da li imate neki savjet za mlade profesionalce koji žele ući u polje energetske efikasnosti i održivog razvoja?

Energetika kao sektor je man driven industry, vrlo kompetitivna sredina sa velikim budžetima i još većim željama. Moj savjet je da budete otvoreni za nove informacije, povezujte se s ljudima, gradite mostove prijateljstva i suradnje. Energetika nije lagan sektor za žene, ali je vrlo zanimljiv i dinamičan. Iz vlastitog primjera, poručujem svima, moguće je. Dobrodošli. Svakako se javite da se povežemo i da zajedno radimo u svijetu energetike.